Latvieši vēstures likteņdzirnās: Latvijas Nacionālo bruņoto spēku Gaisa spēki

Kopējais lapas skatījumu skaits

trešdiena, 2009. gada 9. decembris

Latvijas Nacionālo bruņoto spēku Gaisa spēki

Pēc neatkarības deklarācijas pieņemšanas 1918.gada novembrī sākās Latvijas bruņoto spēku veidošana.

1919.gada 7.jūnijā virsleitnantam Alfrēdam Valleikam tika uzdots izveidot Latvijas armijas Aviācijas grupu. Šī diena tiek uzskatīta par Latvijas Kara aviācijas dibināšanas dienu. Pirmās lidmašīnas bija „Nieuport 24” un „Sopwith Struter 1 ½”.

1920. gadā aviācijas grupa tika pārformēta par aviācijas parku. Lidmašīnu skaits tika palielināts uz trofeju lidmašīnu rēķina. Tika izveidota aviācijas skola leitnanta P. Sturāna vadībā.

Latvijas neatkarības cīņu laikā līdz pamiera slēgšanai ar Padomju Savienību 1920.gada 1.februārī Latvijas kara aviācijas lidmašīnas veica pavisam 69 kaujas lidojumus ar kopējo nolidojumu 101 stunda.

1923. gadā aviācijas parks tika pārdēvēts par aviācijas divizionu, lidmašīnu skaits tika palielināts ar jaunām lidmašīnām no Itālijas, Čehoslovākijas un Anglijas.

1924.gadā Aviācijas divizions no Latvijas aerokluba saņēma karogu ar devīzi “Visu par Latviju”.

1924. gadā Aviācijas divizions sastāvēja no 5 eskadriļām: iznīcinātāju, izlūku, artilērijas koriģēšanas, rezerves eskadriļas un Aviācijas skola. Tika izveidots lidlauku tīkls: Spilvē, Krustpilī, Daugavpilī, Liepājā, Gulbenē.

1926. gadā aviācijas divizions pārtapa par aviācijas pulku.

1939.gadā Aviācijas pulka sastāvā ietilpa: pulka štābs Rīgā, 8 operatīvās eskadriļas (60 lidmašīnas, 120 pilotu un 80 speciālistu), Kara aviācijas skola, remontdarbnīcas, Apgādes noliktava.

No 1919.gada līdz 1940.gadam Latvijas kara aviācija izveidojās par spēcīgāko Baltijas valstīs. Toreizējai Latvijas aviācijai bija pašu rūpnīcā VEF un Liepājas kara ostas darbnīcās būvētas lidmašīnas. Bija arī lidmašīnas no Eiropas, galvenokārt no Anglijas. Aviācijas pulks sastāvēja no iznīcinātāju eskadriļām, izlūklidmašīnu eskadriļām, Jūras aviācijas eskadriļas un aviācijas skolas vienības, kas sagatavoja lidotājus un visu nepieciešamo dienestu speciālistus.

Latvijas Kara aviācija pirms 1940. gada 25. decembra, kad tā beidza pastāvēt PSRS īstenotās Latvijas okupācijas dēļ, bija labi attīstīta. Aviācijas pulkā bija 3 iznīcinātāju eskadriļas, 4 sauszemes un 1 flotes izlūku-hidroplānu eskadriļa ar dažādām tehnikas vienībām.

Atjaunotie Gaisa spēki

Pēc Latvijas neatkarības atgūšanas sākās arī Latvijas Aizsardzības spēku atjaunošana. 1992. gada 24. februārī Aizsardzības spēku štābā tika izveidota Gaisa un pretgaisa aizsardzības pārvalde, kas vēlāk tika pārveidota par Gaisa spēku štābu. 1992. gada 17. jūnijā aizsardzības ministrs parakstīja pavēli par Gaisa spēku atjaunošanu.

Pirmais Gaisa spēku komandieris bija pulkvedis Kārlis Kīns, kurš komandēja Gaisa spēkus līdz 1997. gadam.
No 1997. gada līdz 2001. gadam Gaisa spēku komandieris bija pulkvežleitnants Ojārs Ivanovs.
2001. gada līdz 2003. gadam - pulkvedis Vitālijs Viesiņš.
2003. gada līdz 2006. gadam – ģenerālmajors Juris Maklakovs.
Pašlaik Gaisa spēku komandieris ir pulkvedis Aleksandrs Stepanovs.

2005. gada decembrī ir apstiprināta Aizsardzības ministra koncepcija par NBS bāzes „Lielvārde” attīstības plānu, attīstot Gaisa spēku, Sauszemes spēku Brigādes, Zemessardzes un Nodrošinājumu pavēlniecības spējas gan nacionālo uzdevumu izpildei, gan arī NATO prasību realizēšanai. Tiks panākta Gaisa spēku vienību centralizācija, tiks izveidota efektīva vadības un kontroles sistēma, samazināsies Gaisa spēku vienību uzturēšanas izmaksas.

2007. gadā tika uzsākta Gaisa spēku Operāciju centra celtniecībā. Gaisa spēku Operāciju centrā tiks izvietotas Gaisa spēku vienības: Gaisa spēku štābs, Aviācijas eskadriļa, Gaisa telpas novērošanas eskadriļa, Gaisa operāciju centrs un Pretgaisa aizsardzības divizions.

NBS Gaisa spēki šodien nodrošina valsts gaisa telpas kontroli un aizsardzību, veic meklēšanas un glābšanas lidojumus, evakuē cietušos cilvēkus, palīdz cilvēku transportēšanā - no Latvijas reģioniem uz Rīgas slimnīcām pārvedot slimniekus, negaidījumos un avārijās cietušos. Gaisa spēki piedalās lielu meža un purvu ugunsgrēku likvidēšanā. Gaisa spēku bāze atrodas Lielvārdē, spēkos dien 295 karavīri.

Gaisa spēki ir Nacionālo bruņoto spēku struktūrvienība, kas:

* Nodrošina valsts gaisa telpas kontroli un aizsardzību;
* Nodrošina vienību kaujas un mobilizācijas gatavību;
* Piedalās avārijas, ugunsdzēsības un glābšanas darbos un ārkārtējo situāciju izraisīto seku likvidēšanā, kā arī cilvēku un citu objektu meklēšanas un glābšanas darbos;
* Veic gaisa transporta uzdevumus;
* Sagatavo personālsastāvu dalībai starptautiskajās operācijās.

Gaisa spēku devīze - "Visu par Latviju"

Gasa spēku karogs.

NBS Gaisa spēku karogs ir visu Latvijas GS vienotības simbols. GS devīze ir “VISU PAR LATVIJU”, kas saglabāta no neatkarīgās Latvijas kara aviācijas un iešūta GS karogā. GS karoga izmēri ir 100 cm x 160 cm, pamatā ir gaiši zilā krāsa. GS karoga aversa puses augšējā malā ar 10 cm augstiem burtiem dzeltenā krāsā izšūts nosaukums “GAISA SPĒKI”. Karoga vidū – atbilstošās krāsās izšūta Aizsardzības spēku simbolika: virsū uz saules staru pamata slīpi izvietots kaujas zobens, centrā vairogs ar Latvijas valsts karoga krāsām, uz kura izvietotas trīs piecstaru zvaigznes dzeltenā krāsā, kas simbolizē trīs Latvijas novadus. Katrā karoga stūrī izšūtas dzeltenā krāsā GS aviācijas piederības zīmes- stilizēti putnu spārni, kuriem centrā novietots lidmašīnu lāpstiņu propellers centrā vertikālā stāvoklī. Karoga apakšējā malā, zem Aizsardzības spēku simbolikas, ar 10 cm augstiem cipariem dzeltenā krāsā izšūts “1992”, šis gads ir GS atjaunošanas gads, jo šī 1992.gada februārī tika nodibināta Gaisa un pretgaisa aizsardzības pārvalde, bet 1992. gada 17. jūnijs ir atjaunoto GS gadadiena.

GS karoga reversa pusē centrālo figūru veido GS lidotāju krūšu nozīmes simbols – sudraba krāsas ērglis, kurš nes Latvijas valsts karogu. Virs ērgļa ir izšūtas trīs dzeltenā krāsā zvaigznes, tradicionāli simbolizējošas trīs Latvijas novadus. Karoga apakšējā malā – ar 10 cm augstiem burtiem puslokā izšūta GS devīze “VISU PAR LATVIJU”. Katrā karoga stūrī izšūts stilizēts putna lidojums dzeltenā krāsā.

Karoga brīvajās malās ir 10 cm garas dzeltenas bārkstis. Karoga zīmējums, uzraksti abās pusēs ir izšūti uz atlasa auduma ar dzeltenās, baltās, karmīnsarkanās, melnās un metāla krāsas diegiem.

1997. gada 17.jūnijā GS 5 gadadienā a/s Riga Airlines prezidents Māris Kārkliņš svinīgi pasniedza atjaunoto GS karogu NBS GS komandierim pulkvedim Kārlim Kīnam. Svinīgajā karoga pasniegšanas ceremonijā karogu iesvētīja NBS Jūras spēku Atbalsta bāzes kapelāns Viesturs Kalniņš.

Atjaunoto GS karoga kātā ir sudraba naglas no:
1. A/s Riga Airlines prezidenta Māra Kārkliņa;
2. Latvijas Republikas prezidenta Gunta Ulmaņa;
3. LR aizsardzības ministra Tālava Jundža;
4. NBS komandiera ZS pulkveža Jura Dalbiņa;
5. Atjaunoto Gaisa spēku pirmā komandiera pulkveža Kārļa Kīna.

Gaisa spēku karoga avers.

Gaisa spēku karoga revers.

Gaisa spēku lidotāja krūšu nozīme.


Tiesības nēsāt Gaisa spēku lidotāja krūšu nozīmi piešķir Gaisa spēku komandieris ar savu pavēli, personīgi pasniedzot to karavīram – lidotājam karavīru ierindas priekšā kopā ar Gaisa spēku lidotāja krūšu nozīmes apliecību. Tās izmēri ir 55 x 70 mm. To ir apstiprinājis Nacionāli bruņoto spēku komandieris 1998. gada 16. jūnijā.

Gaisa spēku berešu kokardes.

 Gaisa spēku beretes kokarde.



Gaisa spēku pretgaisa aizsardzības diviziona, beretes kokarde.


Gaisa telpas novērošanas eskadriļas beretes kokarde.

Gaisa spēku uzšuves.

Gaisa spēku piedurknes zīmi nēsā uz ikdienas – svētku formas tērpa kreisās piedurknes 80 mm attālumā no plecu vīles. Tā veidota vairoga formā. Piedurknes zīmei uz tumši zilas krāsa fona, centrā izšūts sudraba krāsa ērglis lidojumā. Virs ērgļa puslokā novietotas trīs piecstaru zvaigznes zelta krāsā. Zīmes augšējā daļā novietots sudraba krāsā izšūts uzraksts – LATVIJA. Burtu augstums – 8 mm. Piedurknes zīmes apakšējā daļā lokveidā izvietots uzraksts – GAISA SPĒKI. Burtu augstums – 6 mm. Vairogu ieskauj sudraba krāsas maliņa – 4 mm platumā. Emblēmas izmērs – 65 x 83 mm. Tā ir apstiprināta ar LR AM pavēli 2000. gada 20. novembrī Nr. 336 (pielikums Nr. 3).


Gaisa spēku izšūtā, ikdienas formas uzšuve.


Gaisa spēku izšūtā, lauku formas uzšuve.


Gaisa spēku smilšu krāsas izšūtā, lauku formas uzšuve.


Gaisa spēku izšūtā, gaisa kuģu apkalpes identifikācijas zīme.


Gaisa spēku štāba ikdienas formas uzšuve.


Gaisa spēku štāba lauku formas uzšuve.






Gaisa spēku helikopteru posma, izšūtā, ikdienas formas un lidotāju kombinizonu uzšuve.







Gaisa spēku transporta lidmašinu posma, izšūtā, ikdienas formas un lidotāju kombinizonu uzšuve.





Gaisa spēku aviācijas eskadriļas, izšūtā, ikdienas formas un lidotāju kombinizonu uzšuve.


Gaisa spēku aviācijas eskadriļas, izšūtā, lauku formas un lidotāju kombinizonu uzšuve.


Gaisa spēku atbalsta bāzes, izšūtā, ikdienas formas uzšuve.


Gaisa spēku atbalsta bāzes, izšūtā, lauku formas uzšuve.


Gaisa spēku radiotehniskā bataljona, izšūtā, ikdienas formas uzšuve.


Gaisa spēku radiotehniskā bataljona, izšūtā, lauku formas uzšuve.





Gaisa spēku pretgaisa aizsardzības diviziona, izšūtā, ikdienas formas uzšuve.


Gaisa spēku pretgaisa aizsardzības diviziona, izšūtā, lauku formas uzšuve.


Gaisa spēku pretgaisa aizsardzības diviziona, izšūtā, lauku formas uzšuve.


Gaisa spēku apmācību posma, izšūtā, ikdienas formas un lidotāju kombinizonu uzšuve.


Gaisa spēku meklēšanas un glābšanas SAR („Search and Rescue” ) helikopteru Mi-17 aviācijas eskadriļas apkalpes kombinezonu uzšuve.


Aviācijas eskadriļas ikdienas formas izšutā uzšuve.


Aviācijas eskadriļas lauku formas uzšuve.



Gaisa operāciju centra ikdienas formas uzšuve.


Gaisa operāciju centra lauku formas uzšuve.


Gaisa telpas novērošanas eskadriļas ikdienas formas uzšuve.


Gaisa telpas novērošanas eskadriļas lauku formas uzšuve.


Gaisa spēku apbalvojumi.

Gaisa spēku krūšu zīme.


Gaisa spēku krūšu zīmes averss.

NBS Gaisa spēku komandiera apbalvojums - goda zīme "Par nopelniem"

Par godu Gaisa spēku izveides desmitajai gadadienai NBS Gaisa spēku komandieris 2002. gadā nodibināja goda zīmi "Par nopelniem". Goda zīmei "Par nopelniem" ir trīs pakāpes.

Goda zīmi piešķir Gaisa spēku komandieris kā atzinības apliecinājumu par nopelniem Gaisa spēku attīstībā, karavīru valstiskā un patriotiskā audzināšanā, valsts drošības sargāšanā un militāro tradīciju izkopšanā, par uzticīgu kalpošanu savai valstij.

Goda zīmi var piešķirt GS militārpersonām, atvaļinātām militārpersonām un civilpersonām, kas ar savu darbu atbalstījušas un veicinājušas GS veidošanos.

Goda zīmei "Par nopelniem" ir trīs pakāpes.
1. pakāpe: sudraba ērglis un apzeltīti sudraba papildstari,
2. pakāpe: sudraba ērglis un sudraba papildstari,
3. pakāpe: sudraba ērglis un tumšas bronzas papildstari. Visām pakāpēm lentes ir vienādas. Katru goda zīmes pakāpi var piešķirt tikai vienu reizi.

Goda zīmi nēsā krūšu kreisajā pusē. Uz lentes atgriezuma 1. pakāpei ir zeltaina piecstūra zvaigznīte, 2. pakāpei - sudraba, 3. pakāpei - tumšas bronzas zvaigznīte.


NBS Gaisa spēku komandiera apbalvojums, goda zīme "Par nopelniem", 1. pakāpe.


NBS Gaisa spēku komandiera apbalvojums, goda zīme "Par nopelniem", 2. pakāpe.


NBS Gaisa spēku komandiera apbalvojums, goda zīme "Par nopelniem", 3. pakāpe.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru